English versionGaleria virtuala a artei contemporane din Republica Moldova
Galeria virtuala a artei contemporane din Republica Moldova
SculpturaPicturaGraficaArta decorativaArta alternativa


Mihail Grecu

Valentina Rusu-Ciobanu

Ada Zevin

Eleonora Romanescu

Elena Bontea

Aurel David

Ludmila Tonceva

Inesa Tapin

Andrei Sarbu

Mihai Tarus

Tudor Zbarnea

 


Compartimentul Pictura al Galeriei cuprinde o selectie de opere reprezentative a unsprezece plasticieni din Republica Moldova, apartinand mai multor generatii.

Din punct de vedere cronologic Galeria virtuala este "deschisa" de lucrarea lui Mihai Grecu "Maternitate", executata inca in anii celui de al Doilea Razboi Mondial, fiind continuata de operele colegilor de generatie a maestrului chisinauian si de operele artistilor mai tineri. "Ultimele" lucrari ale Galeriei virtuale depasesc frontierele dintre milenii, fiind executate in anii 2001-2002.

Fiecare autor ales, se remarca prin limbajul propriu inconfundabil si prin aportul adus in dezvoltarea picturii din Republica Moldova. Astfel, printre maestrii consacrati care au "eliberat" inca la finele anilor 50 si la inceputul anilor 60 pictura din Republica Sovietica Socialista Moldoveneasca de "rigorile" asa numitului "academism socialist", alaturi de Mihai Grecu se situeaza Valentina Rusu-Ciobanu, Ada Zevin si Eleonora Romanescu. Multe din operele acestor artisti au devenit deja "antologice" si fara ele nu poate fi conceputa notiunea de "scoala de pictura moldoveneasca din Basarabia". Tot lor le datoram reintroducerea in pictura "profesionista" a limbajului artei populare, artei naive, revalorificarea folclorului plastic national.

Pleiada de artisti ai generatiei deceniului sase al secolului XX este exemplificata de operele talentatei coloriste Elena Bontea si a regretatului pictor si monumentalist Aurel David, autor al cunoscutului tablou "Amiaza".

Autorii nascuti in primii ani de dupa cel de al Doilea Razboi Mondial, - printre care merita sa-i mentionam pe Ludmila Toncev si Inessa Tapin, au contribuit, fiecare in felul sau, la incetatenirea unei maniere profund pasionale, emotive si energice in pictura de sevalet.

Libertatea deplina a mijloacelor de expresie, valoarea intrinseca a operei de arta cu valentele-i coloristice (proclamate inca in anii 60 de Mihai Grecu) au constituit acel fundament care a stat la baza creatiei regretatului Andrei Sarbu, - initial elev al lui Mihai Grecu, ulterior personalitate absolut independenta si originala.

Formele ascetice si epurate promovate in pictura de Mihai Tarus in creatiile-i din ultimele doua decenii atesta un gust rafinat si o problematica complexa specifica generatiilor optzecista si nouazecista.

O pictura, in care un rol covarsitor este acordat orchestrarii cromatice si complexitatii compozitionale a tabloului profeseaza Tudor Zbarnea in operele din ultimii zece-cincisprezece ani.

In general, trebuie sa mentionam, ca pictura din Republica Moldova a parcurs in ultima jumatate de secol un drum sinuos, plin de piedici extraartistice dar si de victorii ale spiritului creator. Acest drum, inceput in conditiile vitrege ale unui regim totalitar cu reglementarea-i totala a tuturor activitatilor umane, a strabatut etape de liberalizari sau inaspriri a restrictiilor impuse artelor pentru ca abia la sfarsitul anilor optzeci si la inceputul anilor nouazeci, odata cu prabusirea regimurilor comuniste si a Uniunii Sovietice, sa dispara totalmente controlul statului asupra activitatii creatoare.

la inceputul paginii  

 

 © 2003 arta.md
 

 


  Introducere
  Despre proiect
  Site creat de NeoNet